Pålogging Online Journalsystem

Cisco AnyConnect VPN

Her skal det stå Online tilkobling – ASPIT AS som vist på bildet under.

Dersom det står noe annet må dere gjøre følgende:
1. Skriv inn cluster.aspit.no i feltet:

2. Trykk «Connect» og dere vil da få opp valg for pålogging. Under «Group» må dere velge SMS eller Smartkort – Buypass avhengig av hva dere bruker til pålogging og logge på som vanlig.

Cisco AnyConnect husker disse innstillingene etter første pålogging.

Webgrensesnitt

Snarveien for pålogging skal peke til https://login.aspit.no

Dersom den peker til noe annet kan dere fjerne den gamle snarveien på skrivebordet og laste ned ny. Høyreklikk og lagre denne lenken.

Kontakt vår support dersom din maskin ikke er klargjort for Online.

«Certificate validation failure» melding ved pålogging.

 

 

 

 

Denne meldingen kommer dersom maskinen ikke finner smartkortet. Sjekk først at Buypass smartkortet er koblet til maskinen.

  • Ta kortet ut av kortleser.

 

 

 

 

 

  • Koble USB-kortleser ut av maskinen.

 

 

 

 

 

  • Vent litt og koble USB-kortleser til maskinen igjen.

 

 

 

 

 

  • Sett kortet in i kortleseren.

 

 

 

 

 

 

  • Start Cisco AnyConnect på nytt.

 

 

 

 

  • Prøv alternativt kort og kortleser i en annen USB-port i maskinen.
  • Ta en omstart av maskinen.

Kommer fortsatt den samme meldingen kan dere kontakte support for videre assistanse.

«Authentication failed» ved pålogging i Cisco AnyConnect

Denne meldingen kommer når det er angitt feil passord, det skal her angis personlig passord. Dere kan kontakte support for tilbakestilling av passord.

Pålogging med SMS kode

SMS pålogging kan benyttes som en sekundær løsning om det er problemer med smartkortet. SMS pålogging må være aktivert av support før det kan tas i bruk.

  • Personlig passord angis i feltet «Password»
  • Engangskode mottatt på SMS angis i feltet «Second Password»

Dersom du ikke finner din SMS med engangskode kan du la «Second Password» feltet stå tomt ved pålogging. Pålogging vil da feile, men du vil få tilsendt en ny SMS med engangskode og kan logge inn på nytt.

Online programmet har fryst – PC

Dersom Online programmet låser seg/fryser kan følgende forsøkes:

  • Sjekk at det ikke er åpne dialoger som har lagt seg bak programmet.
    • Klikk på programikon på oppgavelinjen for å se om det er flere dialogbokser åpne.
  • Gjennomfør en tvungen avslutning av Citrix.
    • Høyreklikk på oppgavelinjen eller trykk CTRL+ALT+DELETE og velg oppgavebehandling i menyen som kommer opp.

  • Klikk på arkfanen «prosesser», merk prosessen med navn Citrx og klikk «Avslutt oppgave».

  • Logg inn og start programmet på nytt.

Kontakt support dersom programmet fryser gjentatte ganger.

Online-programmet har fryst – Mac

Dersom Online programmet låser seg/fryser kan følgende forsøkes:

  • Sjekk at det ikke er åpne dialoger som har lagt seg bak programmet.
    • Klikk på programikon på oppgavelinjen for å se om det er flere dialogbokser åpne.
  • Gjennomfør en tvungen avslutning av Citrix.
    • Klikk på eplet-ikonet oppe i venstre hjørne og velg «Tvungen avslutning».

  • Velg Citrix i listen som kommer opp og klikk avslutt.

  • Logg inn og start programmet på nytt.

Kontakt support dersom programmet fryser gjentatte ganger.

Blir bedt om PIN kode to ganger, etterfulgt av «Certificate validation failure» – Mac

Pinkoden til ditt Buypass smartkort er låst og må låses opp med PUK kode.

Låse opp pin kode på Mac:

  • Åpne Finder og naviger til programmer-> verktøy-> Net ID.

Du kan også søke etter «Net iD» i Spotlight-søk (forstørrelsesglasset oppe i høyre hjørne).

  • I Net ID skal ditt kort vises – klikk på tannhjulet oppe i høyre hjørne.

  • Velg «Unlock password»

  • Angi PUK koden i det øverste feltet, angi ny PIN kode i de to nederste feltene og klikk «Unlock».

Cisco AnyConnect starter ikke når du klikker på ikonet – Mac

Dette kan skyldes at ikonet/snarveien på skrivebordet er ødelagt.

  • Slett snarveien på skrivebordet ved å dra den ned i papirkurven.

  • Åpne Finder og naviger til Programmer og Cisco.

Du kan også søke etter «Cisco AnyConnect» i Spotlight-søk (forstørrelsesglasset oppe i høyre hjørne).

  • Trekk ikonet for Cisco AnyConnect Secure Mobility Client ut til skrivebordet (Klikk og hold på ikonet for å dra det ut).

Online programmet starter ikke når man klikker på det i nettleseren – Mac

Dersom du benytter Safari nettleser må det gjennomføres aktivering av Citrix programtillegg.

  • Åpne nettleseren og gå til https://login.aspit.no
  • Klikk på «Safari» oppe til venstre ved eple ikonet og klikk så på «Valg».

  • Naviger til fanen «Nettsteder». (For Mac OS X El Capitan gå til Sikkerhet og velge Programtillegg der).

  • Velg Citrix under Programtillegg (1) og endre til «På» for login.aspit.no(2).