Aspit logo

Mer tid til pasientene med Digipost

Mellom fjellene innerst i Førdefjorden ligger Førde. Her har nevropsykolog Torjus Ødelien etablert sitt virke som avtalespesialist for Helse Vest, og han utreder ofte pasienter som mistenkes å ha kognitive vansker.

Som avtalespesialist består dagene av både pasientbehandling og administrativt arbeid. En typisk arbeidsdag består gjerne av utredning av pasienter mellom 10.00 og 15.00, og deretter går tiden til pasientoppfølging og administrasjon.

En stor del av Torjus sin arbeidstid går også til å skrive rapporter. En rapport er gjerne på fire til seks sider. Også er det mye journalarbeid. Derfor har han også en assistent som hjelper til med gjennomføringen av en del tester pasientene må igjennom, slik at han får mer tid til å gjøre andre oppgaver.

Nevropsykolog Torjus Ødelien
Nevropsykolog Torjus Ødelien bruker Digipost integrert i Psykbase som avtalespesialist for Helse Vest.

Tidlig anvender av ny teknologi

Torjus har alltid vært en tidlig ute med å ta i bruk teknologi og forskjellige integrasjoner som kan frigjøre tid fra administrasjon, slik at han kan fokusere på å praktisere fag. Han anvender i dag mange av tjenestene til Psykbase, slik som SMS-varsling og regnskap i skyen. Sist ut er integrasjonen til Digipost.

– Hvis alle gjør det de kan, så er effektiviteten høyest. Jeg får tid til å gjøre det jeg kan og det jeg vil bruke tiden min på, også automatiserer jeg bort mest mulig av det andre.

Mindre dødtid, større fleksibilitet og enklere forsendelser

Før han tok i bruk integrasjonen med Digipost tok ting rett og slett mer tid. Med tilpassede maler for ventelistebrev og innkallinger i Psykbase har han effektivisert skrivearbeidet. Med Digipost får han nå også effektivisert forsendelsene betydelig.

Integrasjonen sparer han også for portokostnader og tid tidligere brukt på utskrift, pakking og posting av brev. Alt skjer ved et klikk på en knapp, og med sikkerheten om at brevet når mottakeren. Den jobben er det Digipost som står for.

– Det har senket mine administrative kostnader, hvilket er bra, for jeg sender jo typisk ventelistebrev etter mottak av henvisning, så innkalling, også sender jeg epikrisen til pasienten. Det blir noen brev ut av det.

Formålet med effektiviseringen er å frigjøre mer tid til å jobbe med pasienter. Derfor er tapt tid på unødig administrasjon og for eksempel avbestillinger uheldig.

– Normalt setter jeg av en hel dag til noen som reiser langveis fra for å treffe meg. Men om jeg nå får en avbestilling kan jeg i større grad enn før kaste meg rundt og få noe ut av dagen. Her er Digipost veldig kjekt å ha, for da kan jeg mer eller mindre sende innkalling mens jeg snakker med pasienten.

Bedre informasjonsflyt og økt sikkerhet

Men han peker også på at integrasjonen har et par andre positive effekter. Den første er at løsningen har det som kalles for fall-back-to-print, hvilket betyr at Digipost sender brevet per post dersom pasienten ikke har digital postkasse. Han kan derfor være helt sikker på at pasienten vil motta informasjonen i det han trykker på send-knappen i Psykbase. Den andre positive effekten er den økte informasjonssikkerheten.

– Jeg synes det er ugreit at omfattende og opplysningstette rapporter blir liggende hjemme og slenge, og foretrekker at de ligger bak en ID-port. Det gir økt sikkerhet for pasientene. For pasientenes del betyr det også at de alltid vet hvor de kan finne rapportene fra meg.

For det er nemlig ikke uvanlig at pasienter ringer han rett før de skal til legen og ber om å få tilsendt en ny rapport fordi de ikke finner originalen. Slik sett er integrasjonen med Digipost også til hjelp for pasienten, da den gir dem trygg lagring og oversikt over viktige dokumenter.

Resultatet er bedre informasjonssikkerhet for pasientene, mindre administrasjon for Torjus, og en mer tid til å jobbe med fag.

– Jeg vil anbefale andre å ta det i bruk. Det er en gunstig integrasjon som bidrar til å gjøre arbeidsdagen mye enklere for meg, og det sparer både tid og penger.

Ønsker du Digipost integrasjon?