1. Åpne Cisco AnyConnect
  2. Her skal det stå Online tilkobling – ASPIT AS som vist på bilde under:

    Om ikke skriv følgende: cluster.aspit.no og klikk Connect.
  3. Pass på at Group står på “Smartkort”
  4. PC: Skriv PIN-koden til smartkortet ditt
    Mac: Maskinen ber deg nå skrive “passord for BEID”. I dette feltet menes PIN-kode
  1. Skriv inn ditt passord og trykk på OK
  2. Når Cisco AnyConnect blir borte fra skjermen, gå til https://login.aspit.no (eller åpne skrivebordssnarvei)
  3. Logg inn med ditt brukernavn og passord (Har du aktivert innlogging med bankID vil brukernavnet være personnummeret ditt (11 siffer))
  4. Klikk på program-ikonet for å komme igang

Sjekk at du har internett ved å gå til www.vg.no
Om du har internett-tilkobling, ta en omstart av maskinen eller følg veiledning under.

PC:

  1. Søk opp tjenester:
  2. Finn Cisco AnyConnect Secure Mobility Agent:
  3. Velg start tjenesten på nytt øverst i venstre vindu.
  4. Deretter kan du forsøke å logge deg inn på cisco på nytt.

Ta kontakt med support ved support@aspit.no eller 35057902.

Citrix bruker rundt 30 sekunder på å åpne. Om det ikke skjer noe innen ett minutt kan du prøve løsningene under:

PC

  1. Høyreklikk på oppgavelinje eller trykk CTRL+ALT+DELETE og velg oppgavebehandling.
  2. Kontroller at du står på fanen “Prosesser” og klikk på “Flere detaljer”
  3. Marker Citrix prosesser og avslutt alle disse.
  4. Prøv å klikk på program-ikonet ditt på nytt.

MAC

  1. Klikk på Apple-logoen og velg tvungen avslutning
  2. Marker Citrix og avslutt
  3. Klikk på program-ikonet ditt på nytt.
  1. Søk opp programmet “Administrasjon” på din datamaskin:
  2. Klikk deretter på aktivitet og lås opp sikkerhetskode:
  3. Skriv inn PUK koden din og deretter lag en egendefinert PIN kode på 4-siffer:
  4. Avslutt med OK, og forsøk å logge inn på nytt.
  1. Søk opp Net iD på din maskin
  2. Klikk på tannhjulet oppe i høyre hjørne:
  3. Lås opp passord/unlock password:
  4. Angi PUK-kode i første felt etterfulgt av egendefinert PIN-kode:

Sjekk om maskinen finner smartkort og/eller om smartkortet er gyldig

PC: 

  1. Søk opp programmet “Administrasjon” på din datamaskin:             
  2. Om maskinen din finner kortet vil det da se slik ut:
  3. Om ikke smartkortet vises (se bilde under) betyr dette at maskinen kun finner kortleseren men ikke kortet, ta kortet ut av leseren og forsøke å gni litt på chippen før du setter inn kortet på nytt:
  4. Dersom kortleser ikke er synlig (markert rødt på bildet over) finner ikke maskinen kortleser, forsøk å ta ut kortleser og koble til i en annen USB-port.
  5. Om punktene over er fulgt og kortet vises fortsatt ikke, ta en omstart av maskinen.

Se om Mac leser smartkortet:

  1. Søk opp Net iD på din maskin
  2. Hvis informasjon om smartkortet ditt vises, ta en omstart
  3. Hvis det ikke vises informasjon om ditt smartkort, ta det ut av kortleser og gni litt på chippen og sett inn på nytt.
  4. Start om Cisco AnyConnect ved å klikke på Apple-logoen og velge tvungen avslutning:

    marker deretter Cisco AnyConnect og avslutt.
  5. Prøv innlogging på nytt.

Se om smartkort er låst:

  1. Søk opp Net iD på din maskin
  2. Klikk på tannhjulet oppe i høyre hjørne:
  3. Lås opp passord/unlock password:
  4. Angi PUK-kode i første felt etterfulgt av egendefinert PIN-kode: